Amanda

En funderare..
Idag berättade pappa att hade hört på radion om en dam som berättade följande:

"Jag satt på en tunnelbana och det var alldeles fullt i vagnen. En farbror frågar om han får sätta sig då en yngre tjej, kanske 16-årsåldern, tar upp två platser. Flickan svarar inte och tillslut blir jag arg och ber henne att flytta in sig lite så att farbrorn kan sätta sig. Flickan svarar inte och jag ber henne igen, denna gång i högre ton. Då ger flickan mig knytnäven och jag får en blåtira samt näsblod. Det var fullt i vagnen och folk stod och såg vad som hände, men ingen sa eller gjorde någonting. Alla tittade åt andra håll och låtsades som om inget hade hänt. När jag väl klev av kom en, EN person fram till mig och berättade att hon hade sett vad som hänt och frågade hur det var. Jag svarade att det var snällt men att jag tyckte det var kostigt att ingen hade reagerat eller agerat när det väl hände. Hade flera sagt till flickan så hade hon förmodligen flyttat på sig och jag hade aldrig blivit skadad."

HELT JÄVLA VANSINNIGT SJUKT! Jag blir så arg och frustrerad när jag hör detta! Fy-jävla-fan!

Jag förstår ärligt talat inte hur den där tjejen kan leva med sig själv, ingen respekt mot äldre eller mot någon verkar det som. Och inte nog med det, alla andra som stog där, ingen gjorde någonting! Så sjukt! Ursäkta, men jag måste klanka ner på oss svenskar nu. Vi är ett sådant kallt folk, vi vill inte lägga näsan i blöt, inte i onödan i alla fall. Det måste vara rädsla eller något. Men när sånt här händer, var går gränsen för att lägga sig i eller inte? Hemskt!

Jag har såå många exempel på liknande, inte lika farligt, men liknande som hänt mig. Folk har kommit i efterhand och sagt "Jag var på din sida, jag lovar", men absolut inte visat det precis då när jag faktiskt behövde det. Jävla människor måste jag säga. Dock, kan jag inte säga riktigt hur jag skulle reagera i situationen som damen, men jag hoppas verkligen att jag skulle göra något.

Vilket djupt inlägg, men jag blev så arg så jag var tvungen att skriva av mig lite. Jag har två frågor, som ni läsare mer än gärna får svara på:

1. Vad hade ni gjort som åskådare till damen och flickan?
2. Har ni varit med om något liknande någon gång?

#1 - Lotta

Gumman! man blir så less på hur en del uppför sig! Kanonbra att du tar upp detta, vi måste bli bättre på att gå emellan, och våga säga det som behövs sägas, ingen ska behöva bli behandlad så.

Stå på dig, det vet jag att du gör :)

//love ya

mamma <3